Rabu, 7 Ogos 2013

KELAPA TEMPATAN VS KELAPA INDONESIA

Posted by Unknown On 12:59 PG
kelapa bulat A, B, C. tempatan VS kelapa indonesia


Telah menjadi satu persepsi masyarakat terutamanya golongan peniaga kelapa, kelapa bulat terbaik untuk pasaran tempatan adalah kelapa bulat dari kawasan Bagan datoh, Sabak Bernam, Sungai Besar, Sekincan dan Tanjung Karang..  Pelbagai alasan yang sering kita dengar antaranya tebal isi kelapa, kualiti santan dan kuantiti santan yang dihasilkan dikatakan berbeza daengan kelapa indonesia.

Bagi merungkai permasalahan ini pada bulan MEI dan JUN yang lepas admin dan rakan telah pergi ke indonesia sebanyak 3 kali di 3 Daerah yang berbeza. 1. Tanjung Balai Asahan : kelapa disini agak elok bagaimanapun tidak setanding kelapa A ,B tempatan kerana pokoknya terendam ini menyebabkan warna sabut cepat berubah kehitaman dan cepat rosak. 2. Guntung : merupakan antara  kawasan pengeluaran dan pemperosesan kelapa terbesar di indonesia 2 kilang pemperosesan santan air dan tepung disini  mampu memproses minima 200tan metrit kelapa/hari dengan kakitangan pekerja seramai 1200 orang setiap satu kilang. kelapa dari daerah ini paling bnyak dibawa masuk ke malaysia. pokok  dikawasan ini kebanyakannya kawasan tanah hitam yang rata-rata 65%  dalam hayat pokok ini adalah terendam ini faktor utama menyebabkan kelapa yang sampai ke Malaysia sebahagianya telah rosak pun begitu ada juga pokok di daerah ini  yang tidak terndam dan ditanam dikawasan tinggi bertanah liat yang mana kaliti buahnya adalah sangat elok .3 : Kuala tembilahan kira-kira 4 jam perjalanan menaiki speed bot atau hampir 90km dari  daerah guntung hampir 95% dari kawasan ini ditanam dengan pokok kelapa. Disini kualiti kelapanya menyamai kelapa tempatan Malaysia kerana ditanam dikawasan tinggi dan tanah liat putih pun begitu ada juga kelapa terendam yang hasilnya tidak elok apa-apa pun semuanya atas permintaa pemborong dari malaysia..


Kelapa tidak berkualiti atau perniaga yang tidak bermoral


Di Malaysia kelapa Gred A B tempatan adalah kelapa yang ukur lilit atas 14 inchi, tidak ada tumbuh dan airnya bergolak (cukup tua) ini merupakan pasaran biasa kelapa bulat sekitar lembah Kelang, Kuala Lumpur , Putra Jaya dan Seremban.. Manakala rata-rata kelapa yang dibawa masuk ke Malaysia dari Indonesia  adalah kelapa tiada gred ini bermakna kecil, muda  , bercambah, busuk semuanya dibawa masuk kedalam kapal dan dihantar ke Malaysia. Bukan tiada pilihan tapi keuntungan adalah segalanya. Admin dan rakan telah cuba untuk membawa masuk kelapa pilihan Gred A B indonesia  bagi menjamin kualiti buah dan memenuhi kehendak pelanggan insyaalah pada minggu depan order pertama kami akan sampai..

untuk sample.. pertanyaan hubungi saya Aizuddin 0135186838
kelapa boleh pilih sendiri   RM0.90/ biji
order 1 trailer 30tan (30,000kg) harga boleh bincang lagi............
KELAPA BERKUALITI DENGAN HARGA TERMURAH......................
manfaat kelapa,buah kelapa,kelapa sawit,mustika kelapa,kelapa dara,minyak kelapa,kelapa mawar,air kelapa,manfaat kelapa muda,manfaat kelapa kuning,manfaat kelapa untuk rambut,manfaat kelapa bakar,manfaat kelapa kopyor,manfaat kelapa hijau untuk kesehatan,manfaat kelapa muda untuk kesehatan,manfaat kelapa ijo,khasiat air kelapa muda,kandungan air kelapa,air kelapa muda untuk hamil muda,air kelapa semasa mengandung,air kelapa muda untuk bayi,air kelapa untuk ibu mengandung,air kelapa untuk wanita hamil,manfaat air kelapa hijau untuk ibu hamil,manfaat air kelapa hijau untuk,kulit,manfaat air kelapa hijau untuk diabetes,manfaat air kelapa hijau untuk janin,manfaat air kelapa hijau ibu hamil,manfaat air kelapa hijau untuk kesuburan,manfaat air kelapa hijau untuk rambut,manfaat air kelapa hijau untuk kesehatan,buah kelapa sawit,buah kelapa laut,buah kelapa matag,kelapa wikipedia,buah kelapa sawit in english,buah kelapa muda,buah kelapa gading,kelapa dara,untuk lelaki,kelapa dara bioasli.kelapa dara khasiat,kelapa dara tahan lama,kelapa dara tropika,kelapa dara vco,kelapa dara treenea,kelapa dara catalyst