Selasa, 5 Februari 2013

PENGENALAN KELAPA MATAG

Posted by Unknown On 11:27 PG


Kelapa MATAG ialah kelapa hibrid yang dihasilkan daripada pendebungaan silang Kelapa Rendah Malaya dan Kelapa Tagnanan.  Ketinggian pokok MATAG boleh mencapai 15 meter.

ANGGARAN PENGELUARAN BUAH

Kelapa MATAG boleh mengeluarkan antara 25 hingga 30 ribu biji buah setahun sehektar.  Buah kelapa yang dihasilkan sesuai untuk pelbagai kegunaan seperti untuk air kelapa muda, pengeluaran santan dan juga untuk kelapa (kopra).
CIRI-CIRI POKOK


Varieti ini mempunyai ciri-ciri agronomi yang baik seperti pertumbuhan yang 'robust' dan 'vigorous' di ladang.  Dengan pengurusan ladang yang baik dan hujan yang mencukupi, kelapa MATAG mula berbunga pada tahun ke 3 dan proses penuaian bolehlah dilakukan pada tahun ke 4.

KAEDAH PENANAMAN

Kelapa MATAG sesuai ditanam mengikut sistem penanaman tiga segi sama atau 'double hedge row pattern' sekiranya mengutipan hasil dirancangkan secara mekanisasi Kepadatan optimum yang disyorkan ialah 178-180 pokok sehektar.

ANGGARAN PENDAPATAN  KELAPA MUDA SETAHUN PER HEKTAR

Pengurusan penuaian  kelapa muda adalah lebih mudah jika dibandingkan dengan kelapa tua, ini kerana segala urusan pemotongan buah adalah dilakukan oleh pemborong buah tersebut, ini sekaligus mengurangkan kos-kos sampingan pengurusan penuaian. Pada tahun  2012 harga ladang sebiji kelapa muda matak adalah RM0.80 sebiji. Dengan penuaian selama 20hari sekali dan 1800 biji per hekta dapat dianggarkan pendapatan per hektar bagi setiap 20 hari adalah RM1440..




SEDIA MEMBEKAL BENIH KELAPA MATAG G2

Harga RM15.00 sepokok
Umur pokok 4-6 bulan mudah untuk menguruskan penanaman

Hubungi saya
013 5186838
Aizuddin





manfaat kelapa,buah kelapa,kelapa sawit,mustika kelapa,kelapa dara,minyak kelapa,kelapa mawar,air kelapa,manfaat kelapa muda,manfaat kelapa kuning,manfaat kelapa untuk rambut,manfaat kelapa bakar,manfaat kelapa kopyor,manfaat kelapa hijau untuk kesehatan,manfaat kelapa muda untuk kesehatan,manfaat kelapa ijo,khasiat air kelapa muda,kandungan air kelapa,air kelapa muda untuk hamil muda,air kelapa semasa mengandung,air kelapa muda untuk bayi,air kelapa untuk ibu mengandung,air kelapa untuk wanita hamil,manfaat air kelapa hijau untuk ibu hamil,manfaat air kelapa hijau untuk,kulit,manfaat air kelapa hijau untuk diabetes,manfaat air kelapa hijau untuk janin,manfaat air kelapa hijau ibu hamil,manfaat air kelapa hijau untuk kesuburan,manfaat air kelapa hijau untuk rambut,manfaat air kelapa hijau untuk kesehatan,buah kelapa sawit,buah kelapa laut,buah kelapa matag,kelapa wikipedia,buah kelapa sawit in english,buah kelapa muda,buah kelapa gading,kelapa dara,untuk lelaki,kelapa dara bioasli.kelapa dara khasiat,kelapa dara tahan lama,kelapa dara tropika,kelapa dara vco,kelapa dara treenea,kelapa dara catalyst